Op maandag 24 februari 2020 kwam oud-hoogleraar Paul Mijksenaar, die jarenlang doceerde aan de TU Delft, naar de Lions Club Schiphol in de lounge van Jetsupport op Schiphol Oost om een lezing te geven over de bewegwijzering van de luchthaven Schiphol.
27 gasten en een aantal LCS-leden trotseerden de heftige regenbuien en werden ontvangen met soep en broodjes en luisterden daarna ademloos naar de buitengewoon boeiende verhalen, ondersteund door lichtbeelden, van Paul.

mijksenaar

De psychologie van de bewegwijzering kwam aan de orde, de rol van de architectuur in verhouding tot het grafisch design van de bewegwijzering en het effect van kleurgebruik. Paul nam ons denkbeeldig aan de hand door de luchthaven, attendeerde ons op allerlei details - zoals de plaats van reclameborden ten opzichte van routeaanduiding, de verschillende kleuren voor verschillende diensten of faciliteiten - en hij vertelde ons bijvoorbeeld over het fenomeen dat iedereen graag rechtdoor loopt, naar het licht toe. Hij toonde ons welke dienst op de luchthaven wordt aangeduid met welke kleur: de gates en pieren consequent in geel/zwart, de eetgelegenheden en winkels steeds in blauw/wit, en algemene informatie in grijs/wit. Vluchtwegen op Schiphol zijn altijd aangegeven in groen, terwijl naar de Eerste Hulp wordt verwezen met een wit kruis op een rood veld. Dit laatste, zo legde Paul uit, kwam door een verbod, enkele jaren geleden, van het Rode Kruis om zijn embleem te voeren voor de Eerste Hulp. Zodoende is het rode kruis op een wit veld vervangen door een wit kruis op een rode ondergrond, dus eigenlijk door de Zwitserse vlag. Hiertegen is nooit bezwaar gemaakt door Zwitserland - maar nóg interessanter is het dat het publiek geen verschil opmerkt met het Rode Kruis embleem van vroeger.
Paul liet ook foto's zien van de filmset van de film 'The terminal' in een hangaar waar hij voor de bewegwijzering adviezen heeft gegeven. Een foto van een enthousiaste Paul met regisseur Steven Spielberg getuigt van succesvolle samenwerking. Ten slotte besteedde Paul aandacht aan diverse andere luchthavens en andere bedrijven, zoals NS.
Na de lezing nam onze president Ton van Deursen het woord om Paul te bedanken en ook om de goede doelen te benoemen die de Lions Club Schiphol met de opbrengst van deze lezing ondersteunt: Stichting Bretels en het Ronald MacDonaldhuis.