[fluid][html css_md="-webkit-transform:translateX(180px);-moz-transform:translateX(180px);-ms-transform:translateX(180px);transform:translateX(180px);width:750px;" css_sm="width:550px;" css_xs="width:auto;-webkit-transform:translateX(-74px);-moz-transform:translateX(-74px);-ms-transform:translateX(-74px);transform:translateX(-74px);" css="float:none;-webkit-transform:translateX(220px);-moz-transform:translateX(220px);-ms-transform:translateX(220px);transform:translateX(220px);width:1000px;"]

Lezing MH17 door Wilfred Kreuger.

Wilfred was in 2014 stationmanager van Malaysia Airlines.
Op 17 juli begeleidde hij zoals gewoonlijk met zijn team de 298 passagiers en bemanning van de MH17 op weg naar Maleisiƫ.DSC 2109

Wilfred was in 2014 stationmanager van Malaysia Airlines.

Na de incheck wenste hij de bemanning een goede vlucht.
Toen hij die middag thuis kwam en het bericht hoorde dat de MH17 van de radar was verdwenen, veranderde zijn leven. Als snel bleek dat het vliegtuig was neergestort. Hij belde zijn team en spoorde iedereen aan om kleren mee te nemen, omdat het wel eens een paar dagen zou kunnen duren voordat ze weer naar huis zouden kunnen. Hij griste nog zijn 'Emergency Response map' mee en bereidde zich zo goed mogelijk voor op wat komen zou.

Talloze familieleden belden, kwamen langs, zaten met vragen, wilden hun emoties kwijt en snakten naar informatie. Vervolgens waren er familieleden die naar Nederland kwamen, lichamen en wrakstukken van het vliegtuig die voor identificatie en onderzoek naar Nederland werden teruggevlogen, en alles onder grote internationale mediabelangstelling.
Wilfred probeerde met zijn team zo goed mogelijk in te spelen op alle vragen en emoties. Hij zorgde voor opvang, regelde met hulp van zijn grote netwerk en zijn twee telefoons snelle doorgang bij paspoortcontrole als familieleden aankwamen op Schiphol en stelde ruimte ter beschikking. Ook bood hij iedereen een luisterend oor en faciliteerde voor en achter de schermen alles wat de naaste familie en vrienden van de crew en de passagiers van hem vroegen. Ten slotte had hij ook een rol bij de totstandkoming van het monument in Hoofddorp.

Wilfred hield de lezing in het Engels. In het publiek bevond zich een voormalig grondmedewerkster van Malaysia Airlines, voor wie dit verhaal natuurlijk ook zeer persoonlijk was. Alle gasten luisterden met ingehouden adem naar dit persoonlijke, ontzagwekkende en ontroerende verhaal. Wilfred versloeg de gebeurtenissen en de tijd daarna respectvol en boeiend, gebeurtenissen waarvan de impact en het verdriet voor wie het van nabij meemaakten tot de dag van vandaag enorm is.

De Lions Club Schiphol heeft alweer verzoeken gekregen om deze lezing te herhalen. Houd de website in de gaten, want Wilfred heeft zich bereid verklaard zijn verhaal nogmaals te vertellen.

Na afloop van de lezing reikte onze president een cheque uit als bijdrage aan het onderhoud van het MH17 monument