Helikopterpilote Dominique: ‘Ik dacht echt dat we neer zouden storten'

Op 23 september hield luchtmachtkapitein Dominique Schreinemachers voor de Lionsclub Schiphol een boeiende lezing over haar opleiding en operationele functie als pilote van een Cougar helikopter.

image

Ondersteund door beeld en geluid kregen de 50 toehoorders een indruk van de zware opleiding die Dominique volgde om haar droom van helikopterpiloot waar te kunnen maken.

Met veel humor vertelde ze over de beproevingen die ze moest doorstaan in de vrieskou en in de verzengende hitte. Ze werd alleen gelaten op een onbekende plek in een bos, om te eten kreeg ze een levende kip mee en een lief klein konijntje.

Over haar uitzending naar Afghanistan vertelde ze het spannende verhaal over de beschieting van haar helikopter door de Taliban en de onzekere minuten die zij en de bemanning doormaakten tijdens haar pogingen om de helikopter enigszins veilig aan de grond te krijgen. Aan de hand van de geluidsopnamen vanuit de cockpit deelde ze deze hachelijke momenten met het publiek.

Ruim een uur lang wist Dominique haar publiek te blijven boeien met haar unieke verhaal en de professionele wijze waarop zij zich presenteerde.  Na beantwoording van enkele vragen uit het publiek kreeg ze dan ook een ovationeel applaus.